De Rotterdamse wijkagent Wilco Berenschot startte in 2014 het pop-up politiebureau. Burgers kunnen hier op laagdrempelige wijze in contact komen met de wijkagent en meldingen doen of een praatje maken. Wekelijks opent de wijksgent op een andere plek in de wijk een tijdelijk politiebureau. Dit kan in een leegstaand pand, een wijkcentrum, maar ook op een school of zelfs in huis bij buurtbewoners. Het Pop-up politiebureau wordt voor allerlei doeleinden gebruikt, wat ook de bedoeling is. Mensen komen om meldingen te doen van situaties, tips door te geven, aangifte te doen of om gewoon een praatje te maken. De kracht van het bureau zit in de tijdelijkheid; na een aantal weken komen de notoire klagers, zij weten ook zonder pop-up politiebureau hun weg naar de politie te vinden. Als deze groep komt wordt tijd om naar de volgende plek te gaan. Inmiddels zijn er op steeds meer plekken in het land pop-up politiebureaus te vinden.

Initiƫrende partijen
Politie (wijkagent)

Betrokken partijen
Wijkagent, burgers, personen/bedrijven die ruimte faciliteren

Randvoorwaarden

De kracht van het initiatief zit in de tijdelijkheid en de laagdrempelige mogelijkheid voor burgers om in gesprek te raken met de wijkagent. Na een bepaalde tijd komen notoire klagers langs; dat is het moment om weer naar een andere plek te gaan. Zij weten de wegen te vinden via waar zij hun verhaal kunnen doen en hebben het pop-uppolitiebureau daar niet voor nodig.

Op welke manier werkt deze interventie?
Nabijheid, Prioriteren / Signaleren, Verbinden

Waar zit deze interventie op de participatieladder?
Inspreken / Raadplegen

Welke fenomenen pakt deze interventie aan?
Leefbaarheid, Sociale cohesie, Toezicht, Veiligheid

Meer informatie